The Breakfast Club (1985)

Artikel 343 van 439

Verenigde Staten
Komedie / Drama
97 minuten

geregisseerd door John Hughes
met Molly Ringwald, Judd Nelson, Ally Sheedy, Emilio Estevez, Anthony Michael Hall, John Kapelos, Mercedes Hall, Ron Dean, Mary Christian, Tim Gamble, Paul Gleason

Iedereen heeft dat wel eens gehad, nablijven op school!
Je liegt als dat niet zo is!
Of het was wel de aula schoonmaken, of prikken buiten of zelfs echt na schooltijd nablijven.
Maar op een zaterdag nablijven heb ik nog nooit meegemaakt.

Een club studenten moet 's ochtends nablijven.
Niemand heeft een vriend aan een ander, en ieder zit er om verschillende redenen.
De opdracht die ze krijgen is het schrijven van een opstel, onder doodse stilte en zonder van plaats te veranderen.
Aan het begin van de ochtend doen ze dat nog maar al snel maken ze er een puinhoop van.

NOG STEEDS ÉÉN VAN DE BESTE FILMS OVER VOLWASSEN WORDEN!

John Hughes is de koning van tienerfilms en dat zou hij ook blijven ook.
Ze zijn allemaal even goed en je zou ze niet gauw meer vergeten na het kijken.
Ze zijn grappig maar ook serieus.
We zien de jaren '80 in het tiener leven (ook wel tiener leven nu), zoals het ook echt is.
We zien de standaard groep (nerd, voetbal held, prom dame, de weirde en degene die alleen is) die vrienden worden door deze zaterdag.
En ze worden in de gaten gehouden door de leuke rol van leraar door Paul Gleason.
We komen er achter waarom ze moeten nablijven, maar ook dat ze eigenlijk verschillen van elkaar, maar ook weer niet.

Wat de film zo uniek maakt, zijn de verschillende verhaallijnen van de karakters, waardoor de karakteropbouw erg sterk is.
Ze hebben allemaal hun eigen problemen, die verholpen kunnen worden door naar elkaar te luisteren.
Dus we zien verschillende mensen connectie hebben en dat maakt de komedie zo sterk.

We zien dus stereotype karakters die het niet zijn, die sterk waargebeurde verhalen hebben.
En dat dus dramatisch en komisch met allerlei onderwerpen zoals: discriminatie, accepteren, verscheidenheid, klas status, familie problemen, groep dynamiek en ga maar door.
De film laat ook de grootste boodschap zien, door wat beter naar elkaar te luisteren voordat je oordeelt.
En dat rondom de jaren '80 met een geweldige soundtrack, weirde outfits en kapsels en een keer geen mobieltjes.
We zijn allemaal verschillend, maar ook weer niet.

Duncan Vidioot Meijering

IK ZOU WEL MET ZE WILLEN ONTBIJTEN

KIJK OOK NAAR

© 2011 - 2024 Vidioot | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel