Happy End (2017)

Artikel 44 van 149

Frankrijk / Oostenrijk / Duitsland
Drama
107 minuten

geregisseerd door Michael Haneke
met Isabelle Huppert, Jean-Louis Trintignant, Mathieu Kassovitz, Fantine Harduin, Franz Rogowski, Toby Jones, Nabiha Akkari, Hassam Ghancy, Laura Verlinden, Hille Perl, Loubna Abidar

Michael Haneke, de regisseur die we kennen van de film Funny Games, heeft er weer één, met ook weer een goede titel.
Wees bereid voor heel wat thema's die langskomen: eenzaamheid, macht, onmacht, innerlijke driften, voyeurisme, menselijk contact, moet ik nog doorgaan?
Verwacht dus gewoon een echte Haneke...

Anne Laurent staat aan het hoofd van een groot bouwbedrijf, dat ze heeft overgenomen van haar dementerende vader.
De rijke familie Laurent woont in een groot landhuis in Calais.
Als Ève, de 13-jarige dochter van Anne’s broer Thomas, bij de familie komt wonen, worden de verkrampte familiebanden blootgelegd.
Door de ogen van Ève zien we de hypocrisie en de geheimen van de schijnwereld die de familie voor zichzelf geschapen heeft.

Haneke is Haneke niet, door bepaalde acteurs weer terug te halen in zijn films.
We zien de Franse steractrice Isabelle Huppert, en de geweldige Jean-Louis Trintignant weer terug in een sterke samenwerking.
Maar ook de rest van de cast schittert en spelen heel goed tegenspel, zelfs de jonge Fantine Harduin.

Als Haneke iets laat zien, doet hij dat goed.
Zoals we hier in het begin al meteen kennis maken met de familie door middel van heftige nieuwsbeelden en virtueel treiteren.
En dan ook nog een plek gebruiken als Calais, waar vele bedreigingen zijn waaronder armoede.
Een plek waar we nog volop kunnen zien waar de Tweede Wereldoorlog is geweest, maar waar de familie nog wel kunnen genieten van het zonnetje.
En dat doet Haneke zo goed, een niet doorsnee familie neerzetten...

We zien veel lange statische shots voorbijkomen van cameraman Christian Berger (ook een bekende van Haneke), maar ook enorme close-ups.
Hij laat de personages niet ontsnappen aan de camera, waardoor we soms echt op de huid zitten van de spelers.
Zelfs het jonge kind neemt beelden op met haar telefoon, waardoor we eigenlijk al bijna echt meelopen met deze familie.
Een aparte familie, met ieder zijn eigen individuele momenten.

En dat maakt het dus weer een fijne Haneke film, omdat hij nooit een hele familie uitlegt, dus er blijft nog genoeg mysterie over.
Niet alles is goed hoor, ik vond bepaalde scenes echt te theatraal.
En er waren sommige karakters helemaal niet nodig in de film, oftewel ze voegden weinig toe.
Ik zeg zelfs eerlijk dat ik deze keer het karakter van Huppert ook niet echt boeiend vond, en dat zeg ik niet gauw.
Ze gaat in de film te simpel en hard met problemen om, waardoor je eigenlijk maar weinig gaat voelen voor het karakter.
Nee, er zitten dan betere karakters in...

Happy End voelt dus wel als een Haneke, maar mist net het drama wat we van hem gewend zijn.

Duncan Vidioot Meijering

WAS IK BLIJ?
JA HOOR...

69/100

KIJK OOK NAAR:

© 2011 - 2024 Vidioot | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel